target50-rPrøver du å løse riktig problem ?

Er de planlagte tiltakene de mest effektive ?

Behovsanalyse :

Før vi setter i gang med å designe detaljene i en elæringsløsning er det smart å få bekreftet at aktivitetene bidrar til å oppnå hovedmålet. I privat virksomhet beskriver man dette som forretningsmålet (ønsket forbedring i prestasjonen). Resultatet av en slik analyse kan bli at en internkampanje er løsningen. Andre ganger er elæring det beste tiltaket. Noen ganger er løsningen er en kombinasjon av internkampanje, flere gode sjekklister, klasseromsundervisning og elæring.

For å få svar på dette kan vi gjennomføre mer omfattende «scope» analyser (omfang/avgrensning). Men man kommer også langt med følgende aktiviteter/metoder :

Intervju og spørreundersøkelser 

Hvis publikum er stort og du vil nå mange er spørreundersøkelser metoden. Alternativt kan vi intervjue noen i målgruppen pluss noen faglige eksperter.

«Action mapping»

En effektiv metode er å gjennomføre en kartlegging av nødvendige handlinger etter en metode beskrevet av Cathy Moore. Oppsummert beskriver hun 4 aktiviteter i prosessen :

  1. Identifiser forretningsmål
  2. Identifiser hva folk skal gjøre for å oppnå dette målet.
  3. Design aktiviteter som hjelper folk til å øve på hver atferdsendring.
  4. Identifiser hva som er minimum informasjon de trenger for å utføre hver aktivitet.

Disse aktivitetene er noe du kan få hjelp til å gjennomføre av learningmap.no. I en slik bistand kan du også få en omfangsberegning for å beslutte om prosjektet skal iverksettes.

Evaluering og revisjon

I etterkant av prosjektet er det naturlig å gjennomføre en evaluering om målene ble oppnådd. I prosessen kommer forslag på ytteligere forbedringer som kan implementeres i neste versjon.

I denne prosessen er det naturlig å gjennomgå de samme punktene som ved start. Men her er et forslag til noen punkter :

  1. Reaksjoner : Tilbakemeldinger fra kursdeltagere. Det enkleste å evaluere og justere etter.
  2. Læring : Fikk deltagerne den kunnskap og de ferdigheter som var tenkt ?
  3. Atferdsendring : Førte opplæringen til en atferdendring ?
  4. Resultater : Førte opplæringen til en forbedring i resultatene (hovedmålet) ?
  5. Lønnsomhet (ROI) : Kost/Nytte beregning.