Learningmap.no presenterer virksomheten til selskapet «Learningmap.no/Kåre Nordby» som er registrert i foretaksregisteret med organisasjonsnummer 915 014 720. Bildet til venstre viser bildet av innehaver (meg). På linkedin finner du en oppsummering av mine erfaringer. Denne viser at jeg har 25 års erfaring fra IT-bransjen i ulike roller hvor jeg jobbet med mange ulike bransjer og kundetyper. I siste faste jobb beveget jeg mer over mot IKT i utdanning, og det er dette området jeg nå har spesialisert med på ytterligere.
Virksomhetsområde er eLæring Design & Utvikling. Men du spør deg sikkert hva eLæring Design er ? Det høres kanskje ut som webdesign av online læring. Men det er noe mer en det. På engelsk kalles faget «Instructional Design». Det er mange definisjoner på faget. Her er en artikkel med mange av dem. La meg plukke ut en :
«Instructional Design is the systematic development of instructional specifications using learning and instructional theory to ensure the quality of instruction. It is the entire process of analysis of learning needs and goals and the development of a delivery system to meet those needs. It includes development of instructional materials and activities; and tryout and evaluation of all instruction and learner activities.»
En enklere forståelse kan kanskje vises i denne fremstillingen jeg fant :
Jeg vil beskrive min kompetanse i forhold denne fremstillingen og i tillegg noen punkter som jeg synes mangler om utvikling og implementering.
«Performance Consultant»
Dette handler om sette opp prestasjons mål (læringsmål) som besvarer hovedmålet (forretningsmålet) best. Men noen ganger er ikke eLæring (hele) svaret. Kanskje er et svar en kombinasjon av eLæring og klasseromsøvelser.
Med min 25 års erfaring med å definere prosjektmål, håper jeg å kunne være en god rådgiver for mine oppdragsgivere.
«Intructional design»
Enkelt sagt, går dette ut på å konstruere en effektiv læringsopplevelse. eLæring er noe mer enn bare å hive noe tekst på noen «slides».
Etter å ha laget noen kurs i Læringsplattformen Moodle, fant jeg ut at jeg vil lære meg mer om læringsteori, læringsdesign og nyttig bruk i forhold til pedagogisk praksis. Jeg har derfor tatt 2 kurs ved henholdvis NTNU (Smart Læring) og IKT i Læring (Høyskolen i Sør-Trøndelag). I tillegg ca. 20 videokurs på Lynda.com og en rekke andre webinarer. I tillegg har jeg lest og øvd på flere lærebøker om «Intructional Design». Noen anbefalinger her er : «Intructional Design for eLearning» av Marina Arshavskiy, «Designing Effective eLearning- A step-by-Step Guide» og Superb eLearning Using Low-cost Scenarios»- begge av Benjamin Pitman. I tillegg finnes et utall av ressurssider online med gode erfaringer fra mangeårige profesjonelle e-Læringsdesignere som jeg følger med på.
Graphic design
Eller kanskje visuelt og grafisk design. Vi kunne lagt til brukervennlighet også. Alle store fagområder i seg selv. Jeg er ikke en «grafisk artist», men har skaffet meg en viss grunnforståelse gjennom å jobbe med en rekke CMS løsninger. Men i større organisasjoner vil jeg ofte jobbe sammen med kundens egne «artister». Jeg har også samarbeidspartnere som spesialister på område.
Authoring skills
Dette kan bety to kompetanseområder. Det ene er evnen til å skrive gode historier som kan brukes i et scenario (problem). Der har jeg lært noen teknikker og har en del sjekklister. Men det handler ikke om å lage en bok- eller et filmmanus. Snarere små, korte handlinger (fra arbeidslivet) som kursdeltagerne kan identifisere seg med. Sammen med en faglig ekspert hos dere, så tror jeg vi kan finslipe et relevant og engasjerende «manus».
Det kan også bety kunnskap og erfaring med et forfatterverktøy (som er verktøyet man utvikler kursmoduler i). Jeg har valgt meg Adobe Captivate, som jeg føler jeg kan rimelig godt. Jeg valgte dette, til tross for en litt bratt læringkurve, fordi det støtter responsive prosjekter for mobil og fordi det er godt integrert med andre Adobe verktøy jeg ønsker å bruke.
IT Tech skills
Her kunne vi lagt til media kompetanse. Selv om jeg ikke har noen systemutvikler bakgrunn, så betrakter jeg meg selv som avansert bruker (av de verktøy jeg trenger). I Adobe Captivate har jeg nå god oversikt og øvelse på det meste. Lager også enkle script (advanced actions) i verktøyene som her tilbys. Når det gjelder LMS, så har jeg god kunnskap om konfigurering, admin oppsett, lage kurs. Ytterligere kompetanse på installasjon og drift kan jeg fremskaffe via partnere. Til video redigering brukes jeg Camtasia. Enkel redigering av lyd følger med og eventuelle kommentarer kan leses inn av meg eller kanskje helst av en ansatt hos kunde. I noen tilfeller vil det lønne seg å kjøpe inn disse tjenestene.
Også litt om animasjoner. I Adobe Captivate er det inkludert enklere effekter. Dette holder mange ganger. Jeg har ambisjon om å lære å lage mer avanserte html 5 animasjoner via Adobe Egde i løpet av 2015. Men her igjen. Partnere kan leies inn. Det finnes også enkle online verktøy for å lage animerte videoer. Dette ser dere et eksempel på fra forsiden.
Utvikling
Og så et av mine tilleggpunkt. Jeg har jobbet en god del med prosjektmetodikk gjennom 25 år i IT-bransjen. Jeg har som mange andre kommet frem til at en «agil» tilnærmelse med nært samarbeid med kunde i hele (tidlig fase) gir det beste og kostnadbesparende sluttresultat. Det betyr en vektlegging på prototyping kontra skriving av lange «storyboards». Men dette er helt avhengig prosjektet og kundens krav.
Implementering
Kursmoduler fra Adobe Captivate kan enten gjøres tilgjengelige fra deres webside eller importeres i et SCORM basert (standard for teknisk design) LMS (f.eks. Moodle). I et LMS kan Quiz resultat fra Captivate modulen overføres til LMS’s karakterbok (og du har kontroll på hvem brukeren er). Dette bør testes godt. Fra Captivate kan man også publisere ferdige applikasjoner (native) (via Phone Gap). Disse kan i sin tur gjøres tilgjengelige i Apple AppStore og Android Play Store.
Ta gjerne kontakt selv om du bare har noen spørsmål.
