Hva er læringsdesign ?
Læringsdesign er et «fornorsket» ord for «Intructional Design» som er et omfattende fag. Det er mulig å ta master utdanning i dette faget på universiteter i utlandet. Men de fleste som jobber som Læringsdesignere jobber uten denne formelle utdannelsen.
Formålet er å tilpasse lærestoff ved å ta hensyn til læringsteorier, læringsstiler og hvordan hjernen fungerer i en læringssituasjon. Over mange år er det utviklet metoder for utvikling av lærestoff.
Etter en analyse av behovene starter prosessen med beskrive gode læringsmål eller kompetansemål. Dette begrepet har i det siste blitt endret til «læringsutbytte» i akademiske kretser, mens det innenfor bedrifter snakkes det om «prestasjonsmål».
Det å utvikle gode målrettede læringsmål kan være utfordrende. Sammen med læringsmålene utvikles gjerne også gode spørsmål (problemstillinger) og ulike tilbakemeldinger (svaralternativer). Dette kan også være utfordrende fordi de må være konsistente. Det betyr at de må svare på de definerte læringsmålene og ikke noe annet.
Hvis læringsmålene er definert som en del av en behovsanalyse har vi allerede kommet langt i designsfasen. Da kan arbeide med å strukture kurset starte. Nå kommer den virkelige kreative fasen. Vi må bestemme om kurset (hver kursmodul) skal inneholde :
- Scenarier (problemstillinger, dialoger..)
- Flere forgreninger basert på kursdeltagers valg
- En fortelling (historie fra arbeidslivet)
- Spillbaserte elementer (poeng, nivåer ++)
- Testmetoder (før, underveis, etter)
- Simuleringer (system)
Neste steg i prosessen er å visualisere dette med «prototypes». Dette er også en del av den kreative prosessen. Et godt kreativ samarbeid med læringsdesigner, faglige eksperter, brukere og andre interessenter i hele designfasen vil føre til det beste resultatet.
Sluttproduktet er et «storyboard». Hvor mye tid vi bruker på en slik dokumentasjon er avhengig av type prosjekt, kundekrav og hvor mye tid vi har lagt ned på å utvikle «prototypes». Med en godt fungerende «prototype» er vi allerede et godt stykke på vei inn i utviklingsfasen.