eLæring har økende popularitet. Og med god grunn. Gjort på den rette måten, så kan det skape store resultater via reduserte kostnader og forbedrede prestasjoner.
Tom Kuhlmann er en erfaren eLæringsblogger med svært mange verdifulle innlegg. Du kan lese hans originale innlegg ved å åpne bloggreferansen under. Her kommer først min norske kortere oppsummering.
eLæringen støtter organisasjonens mål
Lavere opplæringskostnader
Å utvikle opplæringsmateriell har en betydelig kostnad uansett om den presenteres online eller ikke. Med elæring kan du fordele kostnadene på flere kursdeltagere som også kan ta kurset flere ganger. Du vil også spare betydelige reisekostnader.
Lavere materiellkostnader
Materiellet er laget en gang og behøver ikke å kopierer til hver ny kursdeltager. Ved å lage virkelighetsnære scenarier online trenger du ikke å sette opp rom og utstyr når deltagerne skal øve.
Økt produktivitet
eLæring er ikke avhengig av geografi og lokasjon. Kursene kan gjennomføres i stille perioder og gå mindre utover de vanlige arbeidsoppgavene. Ved å la kursene være tilgjengelige når de ansatte trenger dem, så vil prestasjoner og resultater øke.
Standardisering
Du kan bruke den beste fasilitatoren til å presentere innholdet. eLæringen sikrer at innholdet blir presentert på den beste og mest konsistente måten. Gjennomføringstiden blir også mer komprimert og rett på de sakene som forbedrer prestasjonene.
eLæringen støtter kursdeltagernes utvikling
Tilgjengelighet
eLæring kan være tilgjengelig når de trenger den. Det kan være ute i felten når de mest trenger den. De behøver ikke tilpasse kurset til en felles opplæringkalender.
Frihet til å feile
Virkelig opplæring krever at de tør å feile. Ingen liker feile i ett klasserom fullt av andre deltagere. Dette oppfordrer deltagerne til å prøve ut flere ideer. Med gode tilbakemeldinger utvikler du et bedre læringsmiljø.
Bedre innlæring
Med multimedia og ett godt læringsdesign vil deltageren få en god læringsopplevelse som kan repeteres. Og med gode øvelser i tillegg vil kursdeltagerne prestere bedre som igjen øker organisasjonens resultater.
Personlige læringsplaner
Kursdeltagerne ønsker kontroll over egen læring. Med elæring kan deltager styre aktivitetene på en måte som ikke en klasseromsundervisning kan.
Alltid tilgjengelige ressurser
eLæringskurset med ressurser kan alltid være tilgjengelig hvis de trenger en oppfrisker. Notater og refleksjoner vil være tilgjengelig for dem i nye gjennomganger.
Kunnskapsforvaltning
Mange ser på eLæring som bare en instruktørledet prosess. Men hvis du inkluderer teknologi som muliggjør samarbeid og diskusjoner så kan du få dokumentert organisasjonens kunnskap som kan være tilgjengelig for fremtidig opplæring.
Oppmuntrer til deling
Fundamentet for et læringsfelleskap er bygget på deling av kunnskap. Her vil forum og wiki’s være nyttige verktøy for deling av ressurser.
Valg av riktig arbeidsgiver
Ansatte ønsker utviklingsmuligheter. En fyldig online katalog med all slags kurser oppmuntrer dem til utforske nye muligheter i organisasjonen. Ved å tilby disse mulighetene, vil du gjøre at de velger din organisasjon som sin arbeidsplass også i fremtiden.
eLæring er bra for miljøet
En britisk undersøkelse viser at fjernundervisning produserer 90% mindre energi og 85% mindre karbonutslipp i forhold til vanlig klasseromsundervisning.
Bloggreferanse
Hvis du vil lese den engelske teksten som er grunnlaget for dette innlegget, så gå til denne siden : http://blogs.articulate.com/rapid-elearning/why-e-learning-is-so-effective/