Dick og Carey’s modell for eLæringsdesign

9-steps-to-apply-the-dick-and-carey-model-in-elearning-300x200

Modellen ble introdusert i 1978. Siden den gang har den vært en av de mest populære modellene for systematisk design i eLæring. Her vil du få presentert 9 trinn ved innføring av denne modellen.

 

 

Kjernen i Dick og Carey’s modell handler om sammenhengen mellom læringsinnhold, kontekst, læringsatferd og teknikker for instruksjon. Alle disse komponentene er adressert i deres 9-trinns tilnærming til læringsdesign (eng.: instructional design).

1. Identifiser målsetting og læringsmål.

Det bør gjøres klart for kursdeltaker hva som det forventes at de skal kunne gjøre etter å ha gjennomgått kurset. Dette inkluderer både ferdigheter og kunnskap de vil tilegne seg. Sørg for å bruke virkelighetsnære beskrivelser, slik at deltaker kan nyttiggjøre seg disse utenfor dette virtuelle miljøet.

2. Gjennomfør en læringsanalyse.

Det neste trinnet er å avdekke hva deltakerne allerede kan, slik at du kan finne ut hvordan du skal fylle læringsgapet. Dette kan gjøres gjennom tester, undersøkelser eller intervjuer. Hvis f.eks. testene avdekker at deltakerne har et problem med å utføre en spesiell arbeidsoppgave, så inkluderer du de ferdigheter og informasjon som de trenger for å utføre denne oppgaven.

3. Fastsett deltakernes atferd og kjennetegn.

Sjekk beskrivelser av deltakernes atferd, vaner og personlige preferanser. Hva motiverer dem til å delta ? Fokuser på kjennetegn som har direkte sammenheng med målsetting og kursets læringsmål. Dette vil hjelpe deg til å velge ut det aktuelle innholdet som vil forbedre prestasjonene.

4. Skriv ned prestasjonsmålene (læringsmål).

I tillegg til ett hovedmål for læringen, beskriv også de mer spesifikke prestasjonsmålene, som de må mestre. Disse kan inkludere spesielle kriterier og vilkår for når disse skal gjelde. Eksempel på dette er i en aktuell jobb situasjon denne ferdigheten skal kunne brukes.

5. Lag aktuelle tester.

Ingen elæringsstategi er ferdig uten en effektiv øvelse og test plan. Det går ut på finne relevante Quiz typer eller interaktive scenarier. Dette gjelder både underveis testing og avsluttende «eksamen». Du vil således få sjekket om din læringsstategi, som du skal velge, er den mest effektive i forhold aktiviteter og øvelser i kurset.

6. Lag elæringsstrategien.

Her tar du hensyn til læringsteorier som er best egnet for dine faglige eksperter og kursdeltakerne. Basert på dette velger du de aktivitetstypene som best vil endre ferdighetene.

7. Velg innhold og online aktiviteter.

Velg spesifikt innhold, verktøy og online øvelser som passer målsetting og hvert læringsmål. Dette inkluderer også utvikling av online lærebøker, forgrenede scenarier, tekst og multimedia. Ta hensyn til kursdeltakernes preferanser og prøv å bruke forskjellige type aktiviteter for å nå et bredere publikum.

8. Utfør en formativ evaluering.

Denne utføres FØR du publiserer kurset. Ofte så kan det utføres med fokus grupper og eventuelt sammen med slipp av en beta versjon. Det er best å fikse feil og svakheter nå.

9. Utfør summativ evaluering.

Denne utføres ETTER at alle eller mange har gjennomgått kurset. Først da vil du se om kurset har oppnådd målsettingene. Dette kan du gjøre med å observere deltakerne på jobb eller via en kundeundersøkelse.

Den engelske artikkelen som dette innlegget er basert på finner du her :

http://elearningindustry.com/9-steps-to-apply-the-dick-and-carey-model-in-elearning

Leave a Reply