Mobil læring har mange fordeler. Men det er noen spesielle hensyn du må ta når du utvikler eLæring for mobile enheter.
Her er 6 råd :
1. Størrelse betyr noe
At ditt innhold ser flott ut på din PC/Mac betyr ikke at det nødvendigvis ser like bra ut på ett nettbrett eller sågar en mobiltelefon. På nettbrett kan du ta utgangspunkt i en oppløsning på 1024×768 som vil omfatte de fleste. Men enda bedre er det i tillegg å bruke utviklingteknikker fra «responsiv design». Ved å sette «brakepoints» på flere størrelser kan du tilpasse innholdet bedre på forskjellige bredder (og høyder) og i tillegg at innholdet tilpasses optimalt mellom disse.
2. Berøring
Mobile enheter handler mye om navigering med berøring skjermer. Det betyr at knapper, icons bør tilpasses navigering med fingre.
3. Hastighet
Mobile enheter vil alltid være et kompromiss mellom hastighet og bærbarhet. Det betyr at du bør holde kurset enkelt og «slankt». Du må derfor holde deg unna en del «cutting edge» funksjoner som ikke støttes av mobile nettlesere. Det er også viktig å ta hensyn til filstørrelse, slik at kurset lastes opp med tilfredsstillende hastighet.
4. Tilkobling
Mobile enheter brukes mye (ikke overraskende) på reise. Tilkoblingen til nettet kan derfor variere mye. Innholdet bør derfor tilpasses slik opplasting går raskt og kan eventuelt også kunne utforskes uten tilkobling hele tiden. Unngå derfor at store videoer og annet multimedia innhold er en forutsetning for å gjennomføre kurset.
5. Brukervaner og enhetsfunksjoner
Vi bruker ikke mobile enheter på samme måte som «desktop». Tykke fingre hindrer oss i å få presis kontroll over navigering. Flere åpne websider vil også være problematisk å navigere mellom på de fleste mobile enheter. For mye «scrolling» kan også være lite brukervennlig. Test derfor ditt kurs på reelle enheter før endelig versjon setter i produksjon.
6. Fragmentering og Pareto-prinsippet
Når du designer for «desktop» har du den luksus å bruke alle tilgjengelige HTML5 funksjoner i de nettleserne som du utvikler for. Dette er ikke tilfelle på mobile enheter. De samme funksjonene kommer senere og er ofte ulike fra samme leverandør på ulike enheter. Det er store variasjoner på skjermstørrelser, kamera og lyd- støtte osv.
Men det betyr ikke at du må utvikle for den enheten med minst funksjonalitet. Et godt råd er da å utvikle for 20% av de enhetene som 80% bruker. (Det har i praksis en stund vært Ipad).
Har du lyst til å lese den engelske teksten som er bakgrunnen for dette innlegget, så gå til denne bloggreferansen : http://www.efrontlearning.net/blog/2014/09/creating-tablet-compatible-courses.html