Før du sier : «..men er ikke læring ganske mye brukt i markedsføring allerede ?».
Vel, læring handler ikke om å presentere informasjon i en flott innpakning i den tro at den vil være forstått og akseptert.
Her er 5 grunner til at læring bør være en del av din markedsføringsstrategi :
1. En utdannet kundebase skaper et sterkere hinder for konkurranse.
For en merkevare er det viktig å ha et kresent publikum. Når mennesker lærer om vanskelighetene med et produkt, så vil de sette mer pris på nyansene i tilbudet. De vil ta logiske beslutninger og vil i større grad holde seg til disse på grunn av overbevisning. Dette hindrer flukt fra merkevaren og resulterer i en mer lojal kundebase. Mange teknologi bedrifter ser denne atferden, når kundene kjenner både fordeler og ulemper med produktet og ikke bare forholder seg emosjonelt til beslutningen.
2. Riktig læring bygger et høyere nivå av tillit.
Vi har en iboende tillit til mennesker som vi tror ikke har en agenda som tjener deres egen interesse. Annonser, på den annen side, er et salgsverktøy og ikke et medium for læring. Et eksempel kan være et mikrobølgeovn selskap som deler oppskrifter på hvordan bruke deres mikrobølgeovn. Denne informasjon kan være ønsket, men vil ikke bli tatt like seriøst som et kokkekurs. Ved å ta denne siste tilnærmingen, med heller svakere koblinger mot produktet, så utvikles et tillitsfullt forhold som vi gjenkjenner mellom en student og en lærer.
3. Kundedata om produktforståelse gir en dypere innsikt.
En riktig overvåket læringsprosess genererer mye data om kursdeltagerne. Mye av disse dataene er om hvor mye kursdeltakeren forstår av faget. Analyser kan føre til verdifull innsikt i kundebasen, som i sin tur kan føre til produktforbedringer og «go-to-market» strategier. En slik plattform kan også brukes for å diskutere nye konsepter og ideer.
4. Lag en arena for deling av kompetanse.
Dine mest ivrige og entusiastiske deltagere blir dine eksperter. Tenk på dem som kunder, som via utdanning, har fått kompetanse nok til å gi andre råd. Jo bedre forståelse, jo mer overbevisende blir de. Flere mennesker kommer til dem for deres råd. I neste omgang blir disse opinionsdannere og kan generere en betydelig kundebase også utenfor læringsplattformen.
5. Bygg et forhold som går dypere enn lojalitet.
Gjennom hele kursplanen, så vil dine kunder bli en del av ditt «community». Din merkevare får en større betydning enn bare ditt produkt. Kunder som deltar vil få en følelse av eierskap til din merkevare og blir dine fremste ambassadører med ekspertkunnskap på ditt område.
Disse grunnene er overbevisende. Men løsningen fungerer bare hvis kundene engasjerer seg og faktisk lærer nyttige ferdigheter.
———–
Denne teksten er min norske oppsummering av følgende artikkel som du kan lese i sin fulle her :
http://www.gc-solutions.net/blog/why-learning-should-be-a-part-of-your-marketing-strategy/