Motivasjon er en avgjørende faktor for at eLæringen skal ha en nytteverdi. Her beskrives 6 forutsetninger som du bør ta hensyn til i designfasen.
Her er forutsetningene som bør tilfredstilles for å maksimere motivasjonen :
1. Fortell mindre
«eLæring bør ikke være dokumentasjon, men bør heller føles som en balansert samtale».
Alt for mange eLæringskurs er fylt opp med for mye innhold. De faglige ekspertenes syn på eLæring er ofte den muligheten de har til å fortelle alt de mener deltagerne «trenger» å vite. Men kursdeltakeren kan umulig lære det ekspertene har brukt 20 år på å mestre i en 20 minutters modul.
Noen tips :
– Identifiser et konkret læringsmål og avgrens innholdet til den informasjonen de trenger for å oppnå akkurat dette målet.
– Vær brutal når du fjerner bort «nice-to-know» informasjon. Hvert ikke-relevant innhold på skjermen hindrer deltakeren i å lære det vesentlige.
– Dog kan «ekstra ressurser/les mer» gjøres tilgjengelig for de ønsker flere referanser.
2. Lag eLæringen utfordrende
Ja, det vil øke motivasjon hvis det faktisk kreves innsats. Vi bryr oss mindre om aktiviteter som ikke krever en innsats. Og vi engasjerer oss mer med utfordringer som er tilpasset vårt nivå. Det betyr ikke at vi bare lager utfordringene vanskelige. Det betyr heller at vi lager utfordringer som premierer kritisk tenkning, personlig involvering og som resulterer i problemløsning i stedet for bare «korrekt» svar.
Noen elementer som kan øke utfordringene i en aktivitet :
– Utføre flere deloppgaver som er avhengig av tidligere kunnskap.
– Tolke tvetydighet.
– Gi en begrunnelse for svarene som er gitt.
– Tilby selvvalgt innhold for å oppdage vesentlig informasjon.
3. Utsett avgjørelsen
Ved å utsette endelig karakter/scoring får den som skal lære flere muligheter til å reflektere over sine valg. En del av motivasjonen er å gjøre kurset ferdig. Ved å utsette «endelig dom» gir du sjansen for flere prøve-å feile situasjoner som i sin tur øker læringen. Men til slutt bør det være en mulighet for teste seg selv når de selv sier de er klare.
4. Legg innhold inn i tilbakemeldingene
I stedet for å bruke den tradisjonelle «fortell alt først» modellen, så prøv heller å bake inn informasjonen i mindre enheter som blir presentert etterhvert som deltageren deltar i aktivitetene.
Hvis tilbakemeldingene har et «Ikke helt, men med mer informasjon» – format, så vil deltageren bli inspirert til å utforske mer informasjon for å finne den riktige løsningen.
5. Lag flere nivåer med forskjellig vanskelighetsgrader
Et kjennetegn med motiverende utfordringer er at vanskelighetsgraden bør matche eller ligge litt over deltakerens kunnskapsnivå. Konsekvensen i eLæring er at utfordringene bør øke gradevis utover i leksjonen. Hvis derimot vanskelighetsgraden er lik hele veien vil leksjonen kunne oppfattes som verdiløs.
Det bør nevnes at det kan være svært utfordrende å designe slike læringsprogrammer. Kanskje den enkleste metoden er å kontrollere hvilken informasjon deltakeren har tilgjengelig.
6. Gi mer kontroll til kursdeltakeren
Dette punktet er kanskje det viktigste. Kursdeltaker bør ha aktiv kontroll over interaksjonene. Det betyr ikke at du gir opp kontrollen av sluttresultatet, men at du lar deltakeren, eller krever at deltakeren tar aktiv kontroll over egen læring. Du vil lage et mye mer motiverende og engasjerende eLæringskurs, hvis du lar deltakeren bestemme hvordan de best skal nå målet.
Det finnes mange måter å oppnå dette. Noen kan være :
– Velge tempo
– Velge sekvens
– Frihet til vurdere tidligere responser
– Konstruere svar
– Spør om hjelp
– Velge selv når responser skal gi en karakter/scoring
– Ta tester når de selv velger det
Disse forutsetningene er ikke kompliserte, men heller ikke en kokebok oppskrift. Hvert eLæringskurs er har sine egne og uventede utfordringer, ulike læringsmål og ulike kursdeltakere. Hvert prosjekt har også ulike rammevilkår når det gjelder budsjett, ressurser og verktøy. Så det er aldri ett riktig svar. Men for at kurset skal ha nytte, bør det absolutt motivere kursdeltakeren.