10 spørsmål FØR du starter utvikling av eLæring

creating-online-courses

Analyse og planlegging er nødvendige aktiviteter for å sikre suksess med eLæring. Her er 10 spørsmål du bør stille deg før du starter utvikling av innholdet.

 

1. Hva er organisasjonens mål og kursets læringsmål?

Dine mål og ønsket læringsutbytte har stor innflytelse på kursdesign, hvilket innhold som skal være med og hvilken kursplattform du velger å bruke. Vær klar på hva du ønsker å oppnå, hvordan du vil oppnå det og hvordan det vil gi organisasjonen fordeler.

2. Er målene oppnåelige og målbare?

Gå nøye gjennom målene så de er realistiske og kvantifiserbare. Er det mulig å sjekke om målene blir oppnådd? Hvis ikke, så vil kurset neppe kunne oppnå virkelig suksess.

3. Hvilken informasjon trenger kursdeltakeren virkelig å vite?

For å unngå «cognitive overload», så sørg for at det innholdet du velger er absolutt nødvendig å ha med. Gjør en streng analyse på hva som skal være med og hva som kan droppes. Hver eneste innholdsdel må være koblet til de læringsmål du har definert.

4. Hvilke ferdigheter må utvikles?

Hvilke ferdigheter er relevante i den organisasjonen deltakerne skal bruke oppnådd læring? Hva er basis ferdigheter og hvilke ferdigheter kan øke prestasjonene?

5. Hva vil motivere medarbeiderne til å delta aktivt?

For virkelig å engasjere kursdeltakerne, så må du ha en klar ide om hva som motiverer dem til å delta aktivt. Hva vil gjøre at de av eget initiativ vil ønske å delta? Hvordan kan dette kurset utvikle dem?

6. Er alle medarbeidere komfortable med bruk av eLæring?

Alle medarbeidere som vil bli berørt av kurset bør ha basis kunnskap på den kursplattformen som skal brukes. Det gjelder i tillegg til kursdeltakerne også kursholder, ledelse og IT personell.

7. Hvordan kan du knytte kurset opp mot reelle fordeler og bruksområder?

Hver komponent og aktivitet i kurset bør være knyttet opp mot reelle eksempler og utfordringer i det daglig arbeidet for at de skal ha en verdi. Gå tilbake til formålet med kurset og sjekk om innholdet bidrar til målsettingene. Vil de bidra til å øke prestasjonene?

8. Vil du tilby støtte til de medarbeiderne som strever?

Noen kursdeltakere vil streve litt med ditt «online» kurs. Det kan være de mangler basis teknisk kunnskap for å bruke løsningen. Spørsmålet er om du har verktøy, ressurser og medarbeidere som kan gi individuell oppfølging for at alle skal ha nytte av eLæringen.

9. Kan du utvikle en støttende «online» opplæringskultur med de verktøy du har?

Ditt eLæringsprogram bør ikke være en kortvarig løsning for å tette prestasjonsgap. Derimot bør det bli en del av et lengre opplegg med å utvikle flere støttende «online» – aktiviteter. Sørg for at medarbeidere føler de er delaktige og viktige i hele prosessen.

10. Er din organisasjon klar for «online» opplæring?

Noen ganger er ikke alle medarbeiderne helt klare for denne type opplæring. Derfor er det viktig å «markedsføre» nytten av kursprogrammet og forklare godt hva som er «in it for them». Dette vil kunne øke engasjementet.

I tillegg til å stille disse spørsmålene før du starter utvikling av dine kurs, så kan du også bruke disse punktene som en sjekkliste før du «går på lufta» for å verifisere at du fremdeles jobber mot de riktige målene. Du kan i tillegg ha dem ved siden av deg under utviklingen for å styre deg i riktig retning.

Denne artikkelen er min frie oversettelse av følgende artikkel. Her kan du lese mer om tiltak på hvert punkt. :

http://www.litmos.com/blog/elearning/10-questions-to-ask-before-you-start-developing-online-training-courses

Legg igjen en kommentar